X
تبلیغات
اهلبیت خاتم .ص. - ادله اثبات حدیث غدیر ازمنظر علماء قسمت اول
قرآنی. حدیثی. تاریخی و علمی.
 

حدیث غدیر از زبان علماء قسمت اول

چکیده

این نوشتار بحث از دلایل اثبات حدیث غدیر ازمنظر علماء را مطرح می کند، که شامل یک مقدمه دو فصل ویکه خاتمه می باشد، درفصل اول کلیات مطرح شده است که شامل بحث از اهمیت وضرورت موضع موردبحث، وبحث ازپیشینه آن آورده شده است، وبیان مختصرهم ازواقعه غدیرخم می باشد. ودرفصل دوم نظرات علماء آورده شده، دراین فصل نظرات علماء اول متن اصلی اززباخودشان آورده شده، بعد ترجمه وتوضیح مختصر داده شده، که همه درقرن های متمادی بعد از واقعه غدیرخم تابه حال این مطلب رادر روزغدیرخم به همین مناسبت یعنی تأیید ولایت و رهبری حضرت علی(سلام الله عليه)مطرح کرده اند.

کلمات کلیدی: حدیث، حدیث غدیر، حضرت علی(ع)، علماء.

یکی از این موارد بحث حدیث غدیراست، ما دراین نوشتار بقدرممکن این حدیث شریف را از زبان علماء بیان می کنیم، امید وارم بااین کار گرهی از مشکلات مسلمانان باز کرده باشم، بنده دلم می خواهد هر چه توان دارم درخدمت، مسلمانان قراربدهم، وبرای انسجام امت اسلامی تلاش کنم، این مطالب جمع آوری شده که پیشینه تاریخی آن از زمان خود حضرت سرور کائنات محمد مصطفی (صل الله علیه وآله) شروع شده است ودر زمان های متمادی مورد توجه وبازبینی قرار گرفته است هر مفسر، محدث، ومورخ به نوبه خود پیرامون این حدیث مطالبی را جمع آوری کرده است، از امام احمد گرفته تاحاکم نیشابوری، از فخر رازی گرفت تا جلال الدین سیوطی. درمورد ایراد این حدیث درباره حضرت علی بن ابی طالب(ع) دربین مسلمانان هیچ اختلافی نیست البته بعضی ازتوضیح بیشتر آن صرف نظرکرده است وبعضی دیگر هم متوصل به توجیهاتی شده اند، بهرحال این نظرات نادر خیلی اهمیتی ندارد. ما دراین جا حرفی تازه ای نداریم فقط از زبان بزرگان وعلماء حرف می زنیم ونظرات تعدادی از دانشمندان را کنار هم قرار داه ایم اگر ما این کار را ادامه بدهیم در هرجا نظرات همه علماء را جویا شویم باز هم همین حرف را می زنند،. در این نوشتار متن اصلی را آورده ومقداری هم مطالب آن ترجمه شده است، ودیگر تصرفی دراصالت آن نشده. اگر مقداری کم یا زیادی هم شده باشد مارا ببخشید، اگر سوالی دراین مورد باشد بنده تازنده هستم پاسخ گوخواهم بود، چون مطالب با سندکامل آورده شده است اگر اعتراضی باشد می توانید به منبع اصلی مراجعه نمائید، با آرزوی سربلندی ورستگاری همه مصتضعفین جهان.

السلام علیکم ورحمت الله !!!.

 

فصل اول: کلیات

 

1- وا قعه غدیر:

با پـايـان گـرفـتـن مراسم حجه الوداع، یا حجه الاسلام، در سال دهم حجری، پيامبر (صل الله علیه وآله ) به سوى مدينه حركت كرد، هنگامى كه به سرزمين رابغ رسـيـد، در مـحـلـى كـه غـديـر خـم نام داشت، جبرئيل امين نازل شد وآيه 67 سوره مائده را بر پيامبر(صل الله علیه وآله)آورد، كه بايد حضرت علي بن ابي طالب(علیه السلام)را به جا نشي خود انتخاب نمائي، پـس از آن حضرت دسـتـورتـوقـف دادند، رفتگان را باز خواندند وصبركرد تا آنان كه درراهند بـرسند. آنگاه حضرت پیامبر(صل الله علیه وآله) بر فراز منبر برآمد و خطبه ای مفصلی ایراد نمودند که درآخرخطبه دست على (علیه السلام )را بلند كرد به طورى كه سپيدى زير بغل هر دوشان ديده شد وهمه مردم على را شناختند. آنگاه فرمود: اى مردم ! چه كسى نسبت به مؤمنان ازخود ايشان سزاوارتراست؟ گفتند: خدا و رسولش بهتر مى دانند. فرمود: خدا مولا و سرپرست من است و من مولا و سرپرست مؤمنانم و من نسبت به مؤمنين ازخود ايشان سزاوارترم پس هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست. (كنزالعمال , ج 13, ص 104)

علامه اميني درجلد اول كتاب الغدير 360 نفر را بعنوان راويان حديث غدير از صحابه تا قرن 14 با تمام خصوصيات وزندگي نامه شان ذكر كرده است، اينان كساني هستند كه درهرعصري حديث را مردم از زبانشان نقل مي كردند. درهمان روز آيه 3 سوره مائده نیزنازل شده این آیه معروف به آیه اکمال دین است. بعد از تعيين ولايت ورهبري نعمان بن حارث نزد حضرت پيامبر(صل الله علیه وآله)آمد به نصب خلافت على(علیه السلام) اعتراض كرد، وسوره معارج به همين مناسبت نازل شده.

2- پیشینه تحقیق:

در کتابهای تفسیری وحدیثی وتاریخی ازغدیرخم به خصوص نظرات که درمورد حدیث غدیر مطرح شده، بحث های زیادی صورت گرفته است، کتابهای هم دراین مورد نوشته شده، اما شاه کار قرن چهاردهم: علامه امینی کتاب الغدیر (کتابی است که بعضی چاپهای آن یازده جلد می باشد، درموضع حدیث غدیر،به دست علامه شيخ عبدالحسين أحمد امينى نجفى، نگارش یافته است) را تألیف کردند، -امید وارم خدا اورا سر سفره نعمت دوستدارش امیرمؤمنان(علیه السلام) قرار دهد- اسم این کتاب خود معرفی کننده موضوع مطرح شده درآن است ونیازبه معرفی نیست، ویژگی های منحصر به فرد این کتاب یکی اینکه همه منابع ازاهل سنت ذکر کرده با وجود اینکه نویسنده بدون تعصب وبدون کوچک ترین توهین وتحقیر مطالب را آورده است، ودیگر اینکه بسیار جامع وکامل می باشد، که امروزه همه علماء نیازمند به این کتاب هستند.

 

فصل دوم: آراء علماء

 

در این فصل اصل متن حدیث را از زبان علماء ومحدثین ومورخین بزرگ ذکرشده، به زبان عربی با توضیح مختصر درضمن آن، حدود هشتادنفرازعلماء بزرگ درکتابهای خودشان آورده اند که حضرت پیامبر(ص) فرموده است: هر كس من مولا و سرپرست اويم, على مولا و سرپرست اوست، درباره این حدیث گفته شده که راویان آن آنقد زیاد است که به حدتواتر رسیده است، بنده دراین زمان درسال1387هجری شمسی،2008 میلادی، به تعداد زیادی از کتابها دست رسی پیدا نکردم فقط این مقدار ازآراه علماء را آورده ام، آیاواقعا این همه به یک حرف دروغ تاکید دارند؟ نه!

اگردرجمع کل نظرات همه علماء مسلمان را درنظر بگیریم که تعدادآن خیلی بیشتر ازاین ها می شود، پس بنابر این بالاترین حد تواتر درمورد این حدیث است.

1- امام احمد بن حنبل متوفی241، قمری، درمسند خود حدیث راچنین آورده است، ازطریق ابن نمير، ثنا عبد الملك عن أبي عبد الرحيم الكندي عن زاذان بن عمر قال سمعت عليا في الرحبة وهو ينشد الناس من شهد رسول الله صلى الله عليه وسلم يوم غدير خم وهو يقول ما قال فقام ثلاثة عشر رجلا فشهدوا انهم سمعوا رسول الله صلى الله عليه وسلم وهو يقول من كنت مولاه فعلي مولاه(مسنداحمد،ج،1ص84) وامادرحدیث دیگرنقل کرده ازطریق فضل ابن دكين، ثنا ابن أبي عيينه عن الحسن عن سعيد بن جبيرعن ابن عباس عن بريده قال غزوت مع علي اليمن  فرأيت منه جفوه فلماقدمت على رسول الله صلى الله عليه وسلم ذكرت عليافتنقصته فرأيت وجه رسول الله صلى الله عليه وسلم يتغير فقال يا بريدة الست أولى بالمؤمنين من أنفسهم قلت بلى يا رسول الله قال من كنت مولاه فعلي مولاه(مسنداحمد،ج 5،ص347) احمد درمسند خود چندین حدیث نقل کرده، دوتارا از آن احادیث می آوریم. 1- از زاذان بن عمرنقل شده حضرت علی بن ابی طالب(ع) دررحبه  ازمردم خواست تاشهادت بدهند که رسول الله صلى الله عليه وآله درروز غدير خم چه گفته بود دراین هنگام سیزده نفربلند شدندوگفتند که ماشنیدیم رسول الله صلى الله عليه وآله می گفت: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست. ودرحدیث دوم می گوید وقتی حضرت علی(ع) بایاران خود ازمأموریت که دریمن داشتند انجام داده وبرگشتند نزد رسول الله صلى الله عليه وآله تعدادی ازدست علی (ع) شکایت کردند دراین موقع رنگ مبارک حضرت تغییر کرد وفرمود: ای بریده! چه كسى نسبت به مؤمنان از خود ايشان سزاوارتر است ؟ بریده گفت بلى يا رسول الله آنگاه حضرت فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست. باید یادآورشویم که حدیث اول را تعداد زیادی ازعلماء دیگر هم نقل کرده اند به طورمشروح درکتاب شریف الغدیر آورده شده است، اما حدیث دوم را اگرچه برخی نقل کرده اند، ولی برای توضیح مطلب سهل انگاری شده، روز غدیر خم بعد از برگشتن حضرت علی( ع) ازیمن صورت گرفته است. اما موضع آن قطعا فرق می کند اگر فقط برای دلجویی صحابه از علی (ع) باشد آیا این قدر مراسم با شکوه نیاز دارد نه؟ نه بلکه مطلب چیز دیگر می باشد و برای توجی موضع حدیث این طور نقل شده است.

2- شمس الدين ابومظفر سبط ابن جوزي حنفي، متوفى،654، حدیث درخواست شاهد دررحبه را از مسند احمد بن حنبل نقل می کند: وهم حدیث را ازسنن ترمذی نقل کرده بعد می گوید ترمذی گفته این حدیث حسن است. (تذكرة الخواص من الامه بذکر خصائص الائمه، قم،1426،ج1،ص255)

3- شيخ سليمان قندوزي حنفي، متوفى،1294، حدیث غدیر را از مسند احمد نقل کرده. (ينابيع المودة،دارالاسوه،1422،قمری،ج1، ص98)

4- قاضی ابی حنیفه النعمان بن محمدتمیمی مغربی، متوفی363 ، حدیث غدیر را اززبان احمد نقل کرده. (مناقب والمثالب، بیروت 1423،قمری، 2002م،ص213)

5- نورالدين ابن صباغ مالكي مكي، متوفى 855 ، حدیث غدیر را از مسند احمد نقل می کند از براءبن عازب به این صورت، قال کنامع النبی (ص) فی سفر فنزلنا بغدیر خم... واخذ بید علی فقال : الستم تعلمون انی اولی بالمومنین من النفسهم؟ قالوا: بلی، فقال : اللهم من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه وعادی من عاداه. (فصول المهمه،دارالحدیث، قم 1422 قمری) ازبراءبن عازب نقل کرده که مادرسفری با رسول الله صلى الله عليه وآله بودیم وقتی درغدیر خم فرود آمدیم حضرت دست علی راگرفت بعدفرمود: آیامن سزاواتر ازخودتان برشمانیستم؟ همه گفتند بلی هستی آنوقت فرمود: خدایا، هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، خداوندا! دوستى كن با هر كس كه با على دوستى كند, و دشمنى كن با هر كس كـه عـلـى را دشمنى كند. مسند احمد یکی ار صحاح شش گانه می باشد واسناد احادیث آن برای همه قابل قبول است، این چند طریق که خود احمدبن حنبل نقل کرده ودیگران از مسند ایشان آورده اند دلیل بر درست بودن سند حدیث می باشد.

6- ابوالقاسم سليمان بن احمدطبراني حدیث را به این طریق نقل کرده است: حدثنا محمد بن إبراهيم الرازي ثنا زنيج أبو غسان ثنا هارون بن المغيرة عن عمرو بن أبي قيس عن الزبير بن عدي عن عمير بن سعيد أن عليا جمع الناس في الرحبة وأنا شاهد فقال أنشد الله رجلا سمع رسول الله صلى الله عليه و سلم يقول من كنت مولاه فعلي مولاه فقام ثمانية عشر رجلا فشهدوا أنهم سمعوا النبي صلى الله عليه و سلم يقول ذلك. (معجم الاوسط،ج7،ص70ح6882،دار الحرمين، قاهرة،1415) حضرت علی بن ابی طالب(ع) مردم راجمع کرد دررحبه ازمردم خواست تاشهادت بدهند که آیا شنیده است رسول الله صلى الله عليه وآله درروز غديرخم فرمود: من كنت مولاه فعلي مولاه. دراین هنگام دوازده نفربلند شدندوگفتند که ماشنیدیم رسول الله صلى الله عليه وآله می گفت هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست.

7- محمد بن يزيد قزويني متوفی275، قمری، در سنن خود به این صورت حدیث را نقل کرده است: حدثنا على بن محمد، ثنا أبو معاوية، ثنا موسى بن مسلم، عن ابن سابط، وهو عبد الرحمن، عن سعد بن أبى وقاص، قال : قدم معاوية في بعض حجاته ، فدخل عليه سعد، فذكروا عليا، فنال منه، فغضب سعد، وقال: تقول هذا لرجل سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول من كنت مولاه فعلى مولاه، (سنن ابن ماجة - ج 1،ص 45، بیروت) زمانی معاویه به حج رفته بود مردم از حضرت علی بن ابی طالب(ع) تعریف وتمجید کردند که باعث غضب او شد دراین موقع مردی گفت چرا ناراحت می شوی وحال آنکه خودم شنیدم رسول الله صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست. سنن ابن ماجه یکی از صحاح شش گانه می باشد که احادیث آن برای همه قابل قبول می باشد، پس این حدیث هم از نظر سند مشکل ندارد.

8- حسن بن فرحان مالكي حدیث رابه این صورت نقل کرده است: عن عامر بن سعد عن أبيه قدم معاوية في بعض حجاته فدخل عليه سعد فذكروا عليا فنال منه فغضب سعد وقال : تقول هذا لرجل سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول فيه : من كنت مولاه فعلي مولاه...، قال الالباني صحيح. (نحو إنقاذ التاريخ الإسلامي،ص24، موسسه الیمامه الصحیفه، 1418قمری) یک وقت معاویه که به مکه می رفت از علی گلایه کرد این مطلب راسعد شنید وباناراحتی گفت من ازپیامبر(ص)درمورد علی شنیدم که فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست.

9- ترمذي متوفی279، قمری درسنن خود این حدیث را چنین نقل کرده است. حدثنا محمد بن بشار أخبرنا محمد بن جعفر أخبرنا شعبه عن سلمة بن كهيل قال سمعت أبا الطفيل يحدث عن أبى سريحة أو زيد بن أرقم شك شعبة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست. وگفته این حدیث صحیح غريب است. و شعبه نقل کرده این حديث را از ميمون أبى عبد الله از زيد بن ارقم از رسول الله (ص)  به همین صورت، وابو سريحه او حذيفه بن اسيد صاحب رسول الله (ص)است ایشان هم چنین نقل کرده (سنن ترمذي،ج 5،ص297حدیث3797،بیروت 1403ق)

جناب ترمذي این حدیث را از دوطریق نقل کرده که رسول الله صلى الله عليه وآله فرمود: من كنت مولاه فعلى مولاه، حدیث وقتی از محدثی همچون ترمذی نقل می شود باید دربرابر صحت آن همه خواشع باشند علاوه برآن گفته این حدیث حسن وغریب است. سنن ترمزی یکی از صحاح شش گانه است واحادیث که در این کتاب نقل شده همه قبول دارند، بنابر این این حدیث از نظر سند مشکلی ندارد.

10- سیوطی درتفسیر خود ضمن بیان شأن نزول آیه اکمال دین می نویسد: أخرج ابن مردويه وابن عساكر بسند ضعيف عن أبى سعيد الخدرى قال لما نصب رسول الله صلى الله عليه وسلم عليا يوم غدير خم فنادى له بالولاية هبط جبريل عليه بهذه الآية اليوم أكملت لكم دينكم، وأخرج ابن مردويه والخطيب وابن عساكر بسند ضعيف عن أبى هريرة قال لما كان يوم غدير خم وهو يوم ثمانى عشر من ذى الحجة قال النبي صلى الله عليه وسلم من كنت مولاه فعلى مولاه فانزل الله اليوم أكملت لكم دينكم(در المنثور،ج2ص، 259،بيروت) ودر کتاب حدیثی خود هم حدیث غدیر را نقل کرده است(جامع الصغير،ج2، ص643بیروت1401قمری) سیوطی ازدوطریق حدیث را نقل کرده که درروز غدیر خم پیامبر(ص) علی را به رهبری انتخاب کرد واین آیه نازل شده، پس بنابر این جای سوال باقی نمی ماند، چون این حدیث بقدری مشهور است که یک انسان منصف قدرت انکارش را ندارد وچون بر خلاف اعتقاد ایشان است ذکر این حرف سند مهم برای درست بودن حدیث غدیر می باشد اگرچه هم ضعیف دانسته باشد، چون تفسیر با ارزش، وکتابهای حدیثی ایشان بسیار معروف، ومورد قبول همه است.

11- محمد بن على شوكانى متوفی، قرن، سيزدهم‏ در تفسیر خود حدیث را اززبان سیوطی نقل کرده(فتح القدير، ج‏2، ص 69، چاپ بيروت‏، 1414 ق)

12- ابو اسحاق احمد بن ابراهيم‏، ثعلبى نيشابورى مفسربزرگ قرن: پنجم‏، ضمن بیان شأن نزول آیه تبلیغ چنین نقل می کند: روى أبو محمد عبد اللّه بن محمد القائنيّ نا أبو الحسن محمد بن عثمان النصيبي نا: أبو بكر محمد ابن الحسن السبيعي نا علي بن محمد الدّهان، والحسين بن إبراهيم الجصاص قالا نا الحسن بن الحكم نا الحسن بن الحسين بن حيان عن الكلبي عن أبي صالح عن ابن عباس في قوله يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ قال: نزلت في علي (رضي اللّه عنه) أمر النبي صلى اللّه عليه و سلّم أن يبلغ فيه فأخذ (عليه السلام) بيد علي، و قال: من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه. ثعلبى از ابن عباس نقل می کند وقتی آیه تبلیغ درشأن علی(علیه السلام) نازل شد، پیامبر(صل الله علیه وآله) دست علی را گرفت وفرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست(كشف و البيان عن تفسير القرآن، ج‏4، ص، 92، چاپ بيروت‏،1422 ق)

13- جمالدین محمد بن یوسف بن حسن بن محمد زرندي حنفي وفات،750، قمری، 14- و شيخ محمد عبدة مصري متوفى 1323، 15- وسيد مؤمن شبلنجي شافعي مدني، هریک درتابهای خود شأن نزول آیات درخواست عذاب، وحدیث غدیر را اززبان ثعلبی نقل کرده اند، که ثعلبی درتفسیرش با اسناد خود آورده است ازجعفربن محمد(علیه السلام) واوازآباء خود نقل می کند زمانکه پیامبر(صل الله علیه وآله) درغدیرخم فرمود: من كنت مولاه فعليّ مولاه، این خبر به حارث بن نعمان فهری رسید او نزد حضرت پیامبر آمد، وگفت ای محمد توبه ما هردستور که خواستی دادی والآن می گوئی علی برتر ازهمه است؟ آیا این حرف ازطرف خدا است؟ یا از خودت؟ حضرت پیامبر فرمود: والله من چیزی نمی گویم مگر از جانب خدا حارث برگشت ومی گفت خدایا اگر آنچه محمد می گوید درست است برمن سنگی از آسمان بفرست، یا عذابی برایم بیاور، پس بخداقسم او هنوز به مرکب خود نرسیده بود سنگی از آسمان فرود آمد و ازپایین اوبیرون شد واین آیات نازل شد(كشف و البيان عن تفسير القرآن، ج‏10ص35، بيروت‏،1422 ق)  (درر السمطين، ص 93، چاپ،اول 1377ق،1958م)  (تفسير المنار ج 6 ص 464،چاپ دوم، بیروت)  (نور الأبصار في مناقب آل بيت النبي المختار،ص78،مصر، 1380قمری)

16- حافظ ابن بطريق شمس الدين يحيى بن حسن اسدي ربعي حلى متوفی600،قمری، حدیث راچنین نقل کرده است: از تفسرثعلبي، قال الثعلبي : قال أبو جعفر محمد بن علي عليه السلام معناه : ( يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك ) من فضل علي بن أبي طالب. فلما نزلت هذه الآية أخذ رسول الله صلى الله عليه واله وسلم بيد علي وقال : من كنت مولاه فعلي مولاه(خصائص الوحى، الطبعة الاولى، قم : 1417قمری، ص 88 ) حافظ ابن بطريق گفته آیه تبلیغ از فضایل علی(ع)می باشد، وموقع نزول این آیه حضرت پیامبر(ص)دست علی را گرف وفرمود: هر كس من مولاوسرپرست اويم ,على مولاوسرپرست اوست.

17- ابوعبدالله محمد بن عمر فخرالدين رازى درتفسیر خود چنین نقل می کند: نزلت الآية في فضل علي بن أبي طالب عليه السلام، ولما نزلت هذه الآية أخذ بيده و قال: من كنت مولاه فعلي مولاه اللّهم وال من والاه و عاد من عاداه، آیه تبلیغ در فضیلت حضرت علی(ع) نارل شده، ووقتی این آیه درشأن علی(علیه السلام) نازل شد، پیامیر(صل الله علیه وآله) دست اوراگرفت وفرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست(مفاتيح الغيب، ج‏12، ص، 401،چاپ ،بيروت‏،1420 ق)

18- ا حمد بن ابى سعد رشيدالدين ميبدى متوفی، قرن: ششم‏، در تفسیر خود این چنین نقل کرده: قيل نزلت فى على بن ابى طالب، بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ فى فضل على بن ابى طالب. چون اين آيه فرو آمد براء عازب ميگويد كه از حجّة الوداع باز گشته بوديم. رسول خدا و ياران در موضعى فرو آمدند كه آن را غدير خم ميگفتند. آنجا بزير درخت فرو آمدند، و رسول بفرمود تا ندا كردند كه: الصلاة جامعة، و رسول خدا دست على (علیه السلام) گرفت، و گفت:ا لست اولى بالمؤمنين من انفسهم؟ فقالوا: بلى يا رسول اللَّه. قال: هذا مولى من انا مولاه، این متن به زبان فارسی قدیم است ونیاز به توضیح ندارد( أسرار و عدة الأبرار، ج‏3، ص، 182،تهران‏،1371ش)

19- سيد شهاب الدين آلوسي شافعي بغدادي، متوفى 1270، درتفسیر خود گفته درمورد امیردرست است این گفته پیامبر(صل الله علیه وآله)من كنت مولاه فعلي مولاه، نه آنکه شیعه ها می گویند(روح المعاني، ج6،ص91، چاپ بیروت)باید گفت که ذکر لفظ امیر بتور ناخود آگاه دلیل مهکم براثبات ادعای ما وبطلان قول ایشان است، وازسوی دیگر چرا چنین قول که موجب بطلان اعتقاداتش می شوددرتفسیر خود آورده است؟ با مقداری انصاف ومشهوربودن آن قابل انکار چنین مطالبی نیست.

20- أبو الحسن ابن مغازلي شافعي، متوفى 483، ضمن بیان شأن نزول آیه اکمال دین چنین نقل می کند: یوم غدیرخم لما اخذ النبی (صل الله علیه وآله) بید علی بن ابی طالب فقال من كنت مولاه فعلي مولاه فقال عمر بن الخطاب، بخ بخ لک یا علی بن ابی طالب اصبحت موالای ومولی کل مومن، فأنزل الله تعالی الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ. ابن مغازلي گفته درروز غدیرخم پیامبر(صل الله علیه وآله)دست علی(علیه السلام)را گرفت وفرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، پس عمربن خطاب گفت تبریک برتوای علی بن ابی طالب(علیه السلام) درحال که مولا ورهبر من وهر مومن هستی! دراین موقع این آیه نازل شد(مناقب اهل البیت ،ص72،تهران ،1427ق-2006م)

21- ابي عبد الله محمد بن أحمد انصاري قرطبي، متوفی671، قمری درنفسیر خود ضمن بیان شأن نزول آیات درخواست عذاب می گوید: قيل : إن السائل هنا هو الحارث بن النعمان الفهري . وذلك أنه لما بلغه قول النبي صلى الله عليه وسلم في علي رضي الله عنه : من كنت مولاه فعلي مولاه...مثل حدیث که درتفسیر ثعلبی آورده شده نقل کرده است. حارث بن نعمان فهری، زمانکه اوشنید پیامبر(صل الله علیه وآله) درموردعلی(علیه السلام) فرموده: من كنت مولاه فعلي مولاه، درنزد حضرت آمد وگفت ای محمد توبه ما هردستور که خواستی دادی والآن می گوئی علی برتر ازهمه است؟ آیا این حرف ازطرف خدا است؟ یا از خودت؟ حضرت پیامبر فرمود: والله من چیزی نمی گویم مگر از جانب خدا حارث برگشت ومی گفت خدایا اگر آنچه محمد می گوید درست است برمن سنگی از آسمان بفرست، یا غذابی برایم بیاور، پس بخداقسم او هنوز به مرکب خود نرسیده بود سنگی از آسمان فرود آمد و ازپایین اوبیرون شد واین آیات نازل شد(تفسيرقرطبي،ج18،ص279،بيروت1405ق، 1985م)

22- ابی السعود درتفسر خود ضمن بیان شأن نزول آیات درخواست عذاب درسوره معارج مثل حدیث که درتفسیرقرطبی است نقل کرده، می گوید بعضی گفته آن درخواست کننده عذاب حارث بن نعمان فهری بود وقتی شنید که پیامبر(ص) درباره علی(ع) فرموده: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست ، گفت خدایا اگر آنچه محمد می گوید حق است، سنگی ازآسمان برایم بفرست، دراین موقع لحظه ای نگذشته بودکه سنگی ازآسمان به اوفرودآمد وازپایینش بیرون شد(تفسیر ابی السعود،ج6 ص376)

23- سید محمد طاهرهاشمی شافعی، نقل کرده رسول الله (ص) درروز غدیر خم فرمود هرکس من آقاوسرپرستش هستم علی نیز آقاوسرپرست اوست خداوند دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد این حدیث را سی کس از صحابه ازرسول اکرم (ص) رواین کرده اندکه بیشترطرف آن صحیح ویا حسن است(مناقب اهل بیت ازدیدگاه اهل سنت، مشهد،1381ش،ص 109)

24- محمد برفی، حدیث غدیر را اززبان زید بن ارقم نقل می کند پیامبر (ص) دست علی را گرف وفرمود: اى مردم ! آیا من نسبت به مؤمنان از خود ايشان سزاوارترنیستم ؟ .گفتند: بلی یا رسول الله آنگاه فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست سـپـس گـفـت : خداوندا! دوست بدار هر كس كه على را دوست مى دارد, و دشمن دار هر كس او رادشـمـن مـى دارد. بعد ازآن عمر علی را دید وگفت هنیئا لک یاابن ابی طالب اصبحت وامسیت مولی کل مومن ومومنه . (سیمای علی(ع) از منظر اهل سنت ، تهران 1383شمسی)

25- عبدالرحمن عبد الخالق، حدیث غدیر را اززبان احمد بن حنبل ومشکات المصابیح وچند منبع دیگر نقل کرده که پیامبر(ص) درروز غدیر خم فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست خداوندا دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد. (سیره اهل بیت ، مکتبه الاسلامیه ، زاهدان، ص60)

26- شيخ الاسلام ابراهیم بن محمد ابن موئید بن عبدالله بن علی بن محمد جویيني، متوفى 722 ،قمری، حدیث غدیر را اززبان جابر نقل می کند که حضرت پیامبر (ص) درروز غدیرخم فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، خداوندا دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد.( فرايد السمطين،بیروت،1398ق-1978م،ص 63)

27- ابی عبد الله محمد بن یوسف بن محمد قرشی کنجی شافعی، متوفی658، حدیث غدیر را از چندین طریق نقل کرده که بنده فقط ازیک طریق آنرا نقل می کنم از زید بن ارقم عن النبی(ص) قال من کنت مولاه فعلی مولاه(اقول)هذالفظ الترمذی فی جامعه،(کفایه الطالب فی مناقب امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع)، نجف، 1937م،ص15) کنجی حدیث را اززید بن ارقم نقل کرده حضرت رسول فرمود: هركس من مولاوسرپرست اويم على مولاوسرپرست اوست، بعد اضافه می کندکه ترمذی هم همین مطلب رانقل کرده است

28- حافظ ابی عمر یوسف بن عبد الله معروف بابن عبد البری القرطبی، حدیث را چنین نقل کرده روی بریده وابوهریره وجابر وبراءبن عازب  وزید بن ارقم کل واحد منهم عن النبی (ص) قال یوم الغدیر  الخم من کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه وعادی من عاداه. ( استیعاب فی معرفت الاصحاب، حیدرآباد هند ، 1336 هجری، ج2، ص460)ابن عبد البر از چند طریق نقل کرده که حضرت پیامبر(ص) درروز غذیرخم فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، خداوندا دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد.

29- عذالدین ابی الحسن علی ابن محمد بن عبدالکریم جزری معروف به ابن اثيرمتوفی630 سلسله راویان خود رامی رساند به عبد الرحمن بن عبد رب انصاری، فقال انشدأنا سمعنا رسول الله (ص) یقول الا ان الله عز وجل ولیی وانا ولی المومنین الا فمن کنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه وعادی من عاداه.(أسد الغابة فی معرفت الصحابه،بیروت 1419قمری،ج3،ص 604) ابن اثيرمی گوید حضرت پیامبر(ص) فرمود: آگاه باشید خداوند ولی ورهبرمن است ومن ولی ورهبرنمام مومنین هستم پس هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، خداوندا دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد.

30- محمد بن احمد دمشقي باعونی شافعی می نویسد: قوله عليه السلاة والسلام : من كنت مولاه فعلي مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه وهذا هو حديث الغدير المعروف المتواتر وقد أفرده بالتأليف جماعة كثيرة من الاوائل والاواخر أحسنها هو كتاب عبقات الانوار وكتاب الغدير (جواهر المطالب في مناقب الإمام علي (ع) ج 1، ص 76 : قم 1415قمری)

از فضایل حضرت علی(ع) اینکه رسول الله صلى الله عليه وآله فرمود: هر كس من مولا و سرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، خداوندا دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد، این همان حدیث غدیر معروف ومتواتراست بعضی از علماءکتاب هم دراین مورد نوشته اند مثل عبقات الانوار وکتاب الغدیر وجماعت کثیری ازگذشته تابحال این حدیث را حسن دانسته اند.

31- احمد بن عبدالله الطبري متوفی 694 ، از براء بن عازب نقل کرده است: قال كنا عند النبي صلى الله عليه وسلم في سفر فنزلنا بغدير خم موضع بين مكة والمدينة فنودى فينا الصلاة جامعة وكسح لرسول الله صلى الله عليه وسلم تحت شجرة فصلى الظهر وأخذ بيد على وقال ألستم تعلمون انى أولى بالمؤمنين من أنفسهم قالوا بلى فأخذ بيد على وقال اللهم من كنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه وعاد من عاداه قال فلقيه عمر بعد ذلك فقال هنيئا لك يا ابن أبى طالب أصبحت وأمسيت مولى كل مؤمن ومؤمنة ) أخرجه أحمد في مسنده ، وأخرجه في المناقب من حديث  (ذخائر العقبى فی مناقب ذوی القربی،ص 66، مصر 1356قمری ) ازبراءبن عازب نقل کرده که ما، درسفری با رسول الله صلى الله عليه وآله بودیم، وقتی درغدیر خم فرود آمدیم دستور به نماز داده شد زیر درختی نمازظهر را اقامه کردیم بعد حضرت پیامبر(ص) دست علی راگرفت وفرمود: آیامن سزاواتر ازمومنین برخودشان نیستم؟ همه گفتند بلی هستی آنوقت فرمود: هر كس من مولا وسرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، خداوندا دوست بدارکسی راکه اورا دوست می دارد ودشمن باش باکسی که به اودشمنی می ورزد، باز براء می گوید در این موقع عمر باعلی(ع)ملاقات کرد وگفت گواراباد ای پسرابی طالب تو مولی ورهبر هر مرد وزن مومن هستی.

32- ابی سعید عبد الکریم بن محمد بن منصور تمیمی سمعاني متوفی562، حدیث راچنین نقل می کند: ذكر أبو بكر أحمد بن علي الخطيب الحافط قال : حدثني أبو إسحاق إبراهيم بن محمد الارموي نيسابور ، وكان شيخا صالحا فاضلا عالما ، قال : جمع الحاكم أبو عبد الله الحافظ أحاديث زعم أنها صحاح على شرط البخاري ومسلم يلزمهما إخراجها في صحيحي هما منها حديث الطائر ، و من كنت مولاه فعلي مولاه(انساب،ج 1،ص432 ، بیروت  1408قمری) محمد بن منصور نقل کرده از احادیث صحیح به شرط مسلم وبخاری حدیث طیر، وحدیث هر كس من مولا وسرپرست اويم , على مولا و سرپرست اوست، برای علی ابن ابی طالب(ع) است.

 


برچسب‌ها: واقعه غدیرخم از چشم کسی مخفی نماده است
+ نوشته شده در  ساعت 9:37  توسط حسين مومني.بلخابی | 
 
صفحه نخست
پروفایل مدیر وبلاگ
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحيم
بنام خداوند بزرگ و درود وسلام به ائمه معصومين،عليهم السلام
اين ‏مطالب فقط براي اطلاع رساني ‏در مورد حديث، تاريخ، و باورهاي گذشته، وحال ‏است.‏
بنده با توجه به تبادل اطلاعات که در طول عمر خود داشتم، بدست آوردم که تعدادی از مسلمانان در ذهن خود سوالاتی دارند که به دنبال جواب آن می باشد تعدادی از این سوالا ممکن است به این صورت باشد.‏
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که چرا مسلمانان باهم اختلاف مذهبي دارند؟
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که حرف کدام گروه به حقيقت نزديک تر است؟
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که ما خود راه درست انتخاب کرده ايم يا نه؟
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که بدون تعصب مذهبي به دنبال حقيقت باشيم؟
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که حق بودن به تعداد معلوم مي شود يا نه؟
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که چه مقدار از اين احاديث ديني و اعتقادی که بما رسیده را همه مسلمانا ‏قبول دارند؟
آيا تابحال به اين امر فکر کرده ايد که فقط به حرف هاي موافقين خود اکتفانکنيم ‏و در مورد گفته هاي مخالفين هم ‏تحقيق کنيم؟
آیا تابحال به این فکر کرده اید که همیشه به دنبال تعیین خود نباشیم به فکر نقض گفته های خودمان هم باشیم؟
از اين گونه سوالات زياد است که برای هر فرد پیش می آید. بنابر این بنده با ارائه این مطالب برآنم، به کسی که بدنبال جواب چنین سوالاتی می باشد کمک کنم.

17.11.2011
25.7.1390

نوشته های پیشین
3/28/2010 - 4/3/2010
2/11/2010 - 2/19/2010
11/21/2008 - 11/27/2008
9/29/2008 - 10/5/2008
9/22/2008 - 9/28/2008
8/29/2008 - 9/4/2008
آرشیو موضوعی
بسم الله الرحمن الرحیم
اهل بیت پیامبر خاتم.ص.
مطالب مختصری پیرامون چهارده معصوم (ع)
حدیث ثقلین
آیه ولایت
تبلیغ آیات سوره برائت
شأن نزول آیه تطهير
شأن نزول آیه مباهله
شأن نزول سوره هل اتی
حدیث غدیر از زبان علماء
ادله اثبات حدیث غدیر درقرآن
حدیث مدينه
حديث منزلت
حديث طير
حدیث اخوت
سخنی چند با خوانندگان
پیوندها
بلخاب
بلخاب2
الشيخ محمد إسحاق الفياض
پايگاه اطلاع ‌رساني آيت‌الله خميني
آيت‌الله محقق كابلي
پايگاه دفتر آيت‌الله صافي‌گلپايگاني
إسراء. آيت‌الله جوادی آملی
دفتر آيت‌الله سيد محمد سعيد طباطبايي‌حكيم
دفتر آيت‌الله‌ مكارم‌شيرازي
پايگاه آيت الله سيد صادق حسيني شيرازي
مؤسسه امام صادق (ع). آيت‌الله سبحاني
حضرت آيت الله سيد علي حسيني ميلاني
پايگاه آيت الله شيخ بشير حسين نجفي
تبیان
مركز تحقيقات امام علي (ع)
کتابخانه احادیث شیعه
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM